• Nu we door de maatregelen om het coronavirus te bestrijden steeds meer thuis moeten blijven, kun je toch gewoon je voetbal-skills blijven oefenen. Hieronder 4 oefeningen voor jong en oud die je gewoon thuis kunt doen.

    1. Muurtje tik

    Trap de bal tegen een muur(tje) en als deze terugkomt controleer je hem met de voet. Doe dit een aantal keren na elkaar en wissel ook de richting van de bal (links aannemen, rechts spelen en andersom) en je eigen positie (dichterbij of verderaf). Als je het goed doet schiet je de bal telkens in je eigen voet en heb je niet meer dan 1 aanraking nodig voordat je de bal weer tegen de muur schopt. Zorg dat je elke keer weer gereed staat op je voorvoeten, zodat je snel kunt reageren op de terugkomende bal.

    Daarna kun je ook proberen de bal in één keer terug te spelen (kaatsen) en ook hierbij wissel je de richting van de bal en je eigen positie.

    Als dit goed gaat kun je ook gaan dribbelen met de bal parallel aan de muur en hem tijdens het lopen tegen de muur schieten en in de dribbel vooruit weer aannemen, door dribbelen en opnieuw tegen de muur schieten.

    Met deze oefening train je je balcontrole en balgevoel. En natuurlijk de aanname van de bal, welke één van de belangrijkste dingen in het voetbal is.

    2. Hooghouden

    Hooghouden is voor beginners één van de moeilijkste voetbaloefeningen, maar als je even oefent, boek je snel progressie.

    Probeer de bal hoog te houden. Start met één voet en probeer als dit goed gaat je andere voet en eventueel je knieën en hoofd mee te nemen. Met hooghouden ontwikkel je gevoel voor waarneming en gevoeligheid voor de bal.

    Tips:

    • Als je nog niet kunt hooghouden kun je dit oefenen door de bal in je handen te nemen en vanaf buikhoogte te laten vallen. Laat hem een kleine stuit maken op de grond en schop hem dan zachtjes recht omhoog om hem vervolgens weer op te vangen met je handen. Doe dit net zo lang tot je merkt dat je het opvangen met je handen kunt weglaten. Dus enkel met stuit kunt werken. Als dit steeds beter gaat kun je de stuit ook weglaten en zal het hooghouden steeds beter gaan.
    • Probeer je enkel zoveel mogelijk op slot te houden. Op deze manier houd je je voet gespannen/ strak in de juiste hoek en kun je de bal gecontroleerd recht omhoog schoppen en weer opvangen.
    • Probeer je knieën licht gebogen te houden en sta stevig op het been waarmee je niet schopt.

    3. Dribbelen

    Dit is een van de meest gebruikte voetbaloefeningen zowel voor beginners als gevorderden. Je kunt voor jezelf pionnetjes, lege flessen of andere voorwerpen in de tuin neerzetten en hier zigzaggend omheen dribbelen met de bal aan je voet. Probeer de bal elke stap te raken en bij voorkeur met de buitenkant van je voet. Probeer steeds een beetje meer snelheid op te bouwen terwijl je de bal gecontroleerd aan de voet houdt. Begin rustig en pas als je het onder controle hebt kun je de snelheid wat opvoeren.

    Wanneer je naar links wilt dribbelen start je met de binnenkant van de rechtervoet en tikt de bal zachtjes naar links. Vervolgens tik je hem met de buitenkant van je linkervoet nog iets verder naar links. Om de dribbel vervolgens weer op te pakken en naar rechts te bewegen. Dit doe je dan door de bal met de binnenkant van je linkervoet zachtjes naar rechts te schoppen waar je hem met de buitenkant van je rechtervoet aanneemt en iets verder naar rechts schopt. En zo ga je door.

    4. Je “slechte” been trainen

    Heel vaak hebben voetballers een goed en een minder goed been (chocoladebeen). Met hun minder goede been vinden ze het lastig om recht te schieten. Dit kun je oefenen met een evenwichtsoefening. En geloof het of niet, dit is zelfs beter te oefenen zonder bal!!

    Als je rechts bent en moeite hebt om met links te schieten. Ga dan op je rechterbeen staan en til je linkerbeen op. Vervolgens ga je heen en weer veren op je rechterbeen. Op en neer, en een beetje naar links en rechts. Als je voelt dat je evenwicht hebt kun je ook met je andere been schop bewegingen gaan maken terwijl je steeds blijft balanceren op je ene been. Als je dit regelmatig oefent dan zul je meer evenwicht ontwikkelen in je rechterbeen. En daardoor zul je beter kunnen schieten met je linkerbeen.

     

    Wanneer je nog meer oefeningen wilt doen kun je kijken op onderstaande links:

    www.voetbalhuiswerk.be hierop staan 700 oefeningen, met korte filmpjes die je thuis in de tuin kunt oefenen.

    https://www.neveroffside.nl/?s=extra+time hierop staan 9 filmpjes met eenvoudige oefeningen die je helpen een sterkere voetballer te worden. Voormalig profvoetballer Iwan Redan neem je mee met oefeningen die je ook thuis kunt doen. Waarschijnlijk moet wel wat creatief zijn in de hulpmiddelen die je nodig hebt. Met een leeg bierkratje en wat tape kun je al een eind komen.

    Iedereen veel sterkte toegewenst in deze moeilijke periode, houd moed en help elkaar!